Gender dichotómia a szexuális öröm diskurzusaiban

Szerzők

  • Dorottya RÉDAI

DOI:

https://doi.org/10.18030/socio.hu.2015.1.188

Absztrakt

Absztrakt Az iskolai szexuális nevelés és a középiskolások szexualitásról szóló diskurzusaiban több olyan elemet, témát találhatunk, amelyek szerepet játszanak a társadalmi nemi (gender), etnikai és társadalmi osztály-identitás diskurzív konstruálásában. Ebben a tanulmányban arra keresem a választ, hogy a nemi öröm diskurzusai hogyan jelennek meg a szexuális nevelés tantárgyat oktató védőnő és a diákok szexről való beszédmódjában, és miként konstruálnak ezek a beszédmódok különbségeket a nemek között. Három ilyen beszédmódot vizsgálok: a nemi öröm „természetes” és „tanult” jellegének kettősségét; a szexuális tevékenységekről, illetve az örömszerzés módjáról való beszéd nemek közti különbségeit; valamint a szexhez, illetve szexuális partnerekhez való hozzáférés kettős mércéjét. Ez a három beszédmód fontos eleme a tizenévesek szexualitáshoz való viszonyának, és ezen keresztül a nemek közti dichotómia megkonstruálásának és fenntartásának. Az elemzéshez egy budapesti középiskolában 2009 és 2011 között gyűjtött anyagokat használok fel; diákokkal készített 3–4 fős csoportos interjúk és az iskolai védőnővel készített interjú átiratán, valamint a szexuális felvilágosító órákról készített hangfelvételek és feljegyzéseim szövegein végzek kvalitatív diskurzus-elemzést. Kulcsszavak: szexualitás, nemi öröm, diskurzus, társadalmi nem

alt_hu

##submission.downloads##

Megjelent

2015-04-01

Hogyan kell idézni

Rédai, D. (2015). Gender dichotómia a szexuális öröm diskurzusaiban. Socio.Hu Társadalomtudományi Szemle, 5(1), 188–216. https://doi.org/10.18030/socio.hu.2015.1.188

Folyóiratszám

Rovat

Szexualitás a társadalomban, különszám (szerk.: Takács Judit)