Médiakeretezés és LMBTQ+ emberek iránti attitűdök Egy survey- és természetes kísérlet eredményei
Absztrakt
Absztrakt A tanulmányban a Budapest Pride médiareprezentációját, valamint a reprezentáció LMBTQ+ emberek és jogaik iránti attitűdökre gyakorolt hatását vizsgáljuk. Kutatásunkban televíziós hírműsorok Pride-tudósításait elemeztük, továbbá 1000 fős online lakossági mintán végeztünk médiakeretezést szimuláló, kísérleti kezeléseket tartalmazó kérdőíves adatfelvételt (survey-kísérletet). Az adatfelvétel különlegessége, hogy a minta fele a 2017. július 8-i Pride felvonulás előtti héten töltötte ki a kérdőívet, a másik fele pedig a Pride-ot követő napokban. Tehát a kérdezés során alkalmazott kísérleti ingerek mellett egy természetes kísérletet is végeztünk, hogy megvizsgáljuk, hatott-e az esemény az emberek témával kapcsolatos attitűdjeire. Adataink összességében csekély mértékű hírkeretezési főhatásokat mutatnak. Leglátványosabban az mutatkozott meg, hogy a közéleti cselekvéssel összefüggő kérdésekben a politikai keretezés képes lehet módosítani a véleményeket. Kulcsszavak: survey kísérlet, média keretezés, LMBTQ, Budapest Pride