„Figyelni kell a piacot, ez a kulcsa az egésznek…” Szociográfia a magyar kis- és közepes vállalkozások helyzetéről, 2017

Szerzők

  • GYŐRI Ágnes
  • CZAKÓ Ágnes

Absztrakt

Absztrakt Gazdaságszociológiai elemző leírásunk szociografikus eszközökkel mutatja be, hogy a Közép-Dunántúlon és Közép-Magyarországon működő kis- és közepes vállalkozások (kkv-k) tulajdonosai és vezetői fókuszcsoportos beszélgetésekben hogyan érzékelik és értékelik a gazdasági-társadalmi környezet változásait 2017-ben. A vállalkozás maga innovációra törekvő működés, a piaci versenyben való megmérettetés és helytállás – melyhez tisztességes feltételek és átlátható viszonyok szükségesek, amit az opportunizmus gyakran felülír. A címben kiemelt triviális állítás éppen azt fejezi ki, hogy a kérdezett tapasztalt vállalkozók milyen tudással és igyekezettel képesek a gazdaság jelenlegi körülményeit értelmezni és piaci pozíciójukat erősíteni a vállalkozói lét lényegét jelentő újítások révén. Ez a kvalitatív kutatás kiegészíti a mostanában gyakran készített kérdőíves vizsgálatok, kvantitatív elemzések eredményeit azáltal, hogy a leírásban a tematikusan elkülönített problémák mögé láthatunk: a leegyszerűsítő kvantitatív adatok tényei mögött megjelennek az ökonómia szubsztantív elemei, például hogy miként növelhető a hazai kkv-k versenyképessége, vagy hogy melyek az innovációt ösztönző, illetve akadályozó tényezők. Szociográfiánk bemutatja, hogy 2017 nyarán a kkv-tulajdonosok szerint milyen hazai kockázati körkép rajzolódik ki a magyar gazdaság paternalista kapcsolatokon alapuló bizalmi viszonyai között, kiderül, milyen eszközök, stratégiák alkalmazása segíti a kisvállalkozásokat a kockázatcsökkentésben, a túlélésben. Kulcsszavak: kis- és közepes vállalkozások, versenyképesség, innováció, gazdasági-szabályozási környezet
alt_hu

Letöltések

Megjelent

2019-04-01

Folyóirat szám

Rovat

Tanulmányok

Hogyan kell idézni

„Figyelni kell a piacot, ez a kulcsa az egésznek…” Szociográfia a magyar kis– és közepes vállalkozások helyzetéről, 2017. (2019) Socio.hu Társadalomtudományi Szemle, 9(1), 48–79. http://socio.hu/index.php/so/article/view/709