Másság, felelősségvállalás és tudás

A szubkulturális és intézményi értelmezések összefonódásának haszna egy alternatív gimnázium belső diskurzusában

Szerzők

  • Szentesi Balázs BCE Társadalmi Kommunikáció Doktori Iskola

DOI:

https://doi.org/10.18030/socio.hu.2019.3.28

Kulcsszavak:

másság, deviancia, marginalitás, ellenállás, szubkultúra, iskola, alternatív oktatás

Absztrakt

A tanulmány egy etnográfiai módszerekkel végzett kutatás eredményeire építve vizsgálja egy budapesti alternatív gimnázium (a „Diákház”) belső diskurzusát. A Diákházba járó, korábban iskolaelhagyó diákok többnyire elutasítók a felnőttekkel, tanárokkal, iskolákkal szemben. A diákházi tanárok részben a hagyományostól eltérő pedagógia eszközökkel, részben az iskolai diskurzus alakításával igyekeznek együttműködni ezekkel a diákokkal. Az írás bemutatja az iskolai diskurzus fő (szubkulturális és iskolai/intézményi) témáit, valamint azt, ahogyan a szubkulturális „másság” megkonstruálásának és értelmezésének témái (különbözőség, sokszínűség, deviancia, marginalitás, ellenállás) összefonódnak az iskolai működés központi koncepcióival (önállóság, felelősségvállalás, tudás), így segítve a tanárok és diákok együttműködését. A két párhuzamos értelmezési keret közötti kapcsolat fenntartásával a diákházi tanárok a hazai oktatásban egyedi eszközt működtetnek a más iskolákból kimaradó, deviáns fiatalokkal való sikeres munkában, illetve a fiatalok iskolaelhagyásához vezető problémái kezelésében.

Információk a szerzőről

Szentesi Balázs, BCE Társadalmi Kommunikáció Doktori Iskola

doktorjelölt

##submission.downloads##

Megjelent

2019-11-17

Hogyan kell idézni

Szentesi, B. (2019). Másság, felelősségvállalás és tudás: A szubkulturális és intézményi értelmezések összefonódásának haszna egy alternatív gimnázium belső diskurzusában. Socio.Hu Társadalomtudományi Szemle, 9(3), 28–50. https://doi.org/10.18030/socio.hu.2019.3.28

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok