Másság, felelősségvállalás és tudás
A szubkulturális és intézményi értelmezések összefonódásának haszna egy alternatív gimnázium belső diskurzusában
DOI:
https://doi.org/10.18030/socio.hu.2019.3.28Kulcsszavak:
másság, deviancia, marginalitás, ellenállás, szubkultúra, iskola, alternatív oktatásAbsztrakt
A tanulmány egy etnográfiai módszerekkel végzett kutatás eredményeire építve vizsgálja egy budapesti alternatív gimnázium (a „Diákház”) belső diskurzusát. A Diákházba járó, korábban iskolaelhagyó diákok többnyire elutasítók a felnőttekkel, tanárokkal, iskolákkal szemben. A diákházi tanárok részben a hagyományostól eltérő pedagógia eszközökkel, részben az iskolai diskurzus alakításával igyekeznek együttműködni ezekkel a diákokkal. Az írás bemutatja az iskolai diskurzus fő (szubkulturális és iskolai/intézményi) témáit, valamint azt, ahogyan a szubkulturális „másság” megkonstruálásának és értelmezésének témái (különbözőség, sokszínűség, deviancia, marginalitás, ellenállás) összefonódnak az iskolai működés központi koncepcióival (önállóság, felelősségvállalás, tudás), így segítve a tanárok és diákok együttműködését. A két párhuzamos értelmezési keret közötti kapcsolat fenntartásával a diákházi tanárok a hazai oktatásban egyedi eszközt működtetnek a más iskolákból kimaradó, deviáns fiatalokkal való sikeres munkában, illetve a fiatalok iskolaelhagyásához vezető problémái kezelésében.