A kollektív cselekvés vállalkozói
Példák a magyar borászok helyi szerveződéseinek köréből
DOI:
https://doi.org/10.18030/socio.hu.2020.3.94Kulcsszavak:
intézményi vállalkozó, kollektív cselekvés, önszerveződés, borászok, kollektív márkaAbsztrakt
Milyen szerepet játszanak a magyar bortermelők helyi szerveződéseiben az intézményi vállalkozók, akik erőforrásaikat a kollektív cselekvést támogató, innovatív játékszabályok létrehozására használják fel? Négy olyan közösséget vizsgálunk meg részletesen, amelyek önszerveződés útján kollektív márkákat hoztak létre. Eredményeink igazolják az intézményi vállalkozók fontos szerepét a lokális kollektív cselekvés intézményesítésében. Irányítják, összefogják az új intézmények kialakításának innovációs folyamatát, de még fontosabb, hogy kialakítják és fenntartják a létrejövő szabályrendszereket támogató koalíciót. Motivációjukra sokféle tényező hat: személyes karriercélok, családi normák, a közösséggel való azonosulás, politikai szerepvállalás, kapcsolatépítés. De közös bennük, hogy közösségeik beágyazott, megbecsült és hosszú távra tervező tagjai. Feltételezhető, hogy minél nagyobb az „intézményi űr”, amelyet a szerveződések betöltenek, annál markánsabb a szerepük.