Menekült-hírek és véleményalkotás 2015 őszén: egy médiahatás-vizsgálat első eredményei
Absztrakt
Absztrakt Az alábbi elemzés egy 2015 szeptemberében és októberében, egyetemisták körében végzett kérdőíves felmérés eredményeit mutatja be. A felmérésben a menekültek érkezésével kapcsolatos hírek véleményalkotásra gyakorolt rövid távú hatását, valamint a hírfogyasztási szokások és a vélemények együtt járását vizsgáltuk. A kérdőívhez a menekültkérdést bemutató újságcikkeket állítottunk össze. A cikkek hangvételét, képanyagát és szóhasználatát szisztematikusan variáltuk és az egyes verziókat véletlenszerűen rendeltük az egyes kérdezettekhez. A hangvétel és a képek mérsékelt hatást gyakoroltak az attitűdökre, de a szóhasználatra érzékenyen reagáltak a válaszadók. Mintánkban a hírfogyasztási szokások és a vélemények szorosan együtt járnak. A hírforrások politikai orientációja mellett az is számít, hogy a kérdezett a kereskedelmi televíziók híreiből tájékozódik-e. Jelentős továbbá az eltérés a fővárosi és vidéki egyetemisták hozzáállása között. Kulcsszavak: menekültek, közvélemény, média-hatás, survey-kísérlet, vignetta