Rendszermodellezés a felsőoktatásról Jelentésadás egy részvételi folyamatban

Szerzők

  • Gábor KIRÁLY
  • Zsuzsanna GÉRING
  • Sára CSILLAG
  • Gergely KOVÁTS
  • Alexandra KÖVES

Absztrakt

Absztrakt A felsőoktatásban zajló változások és trendek vizsgálatához elengedhetetlen megismerni, hogy az érintett oktatók, oktatásszervezők és kutatók hogyan látják az ott zajló folyamatokat, és milyen jelentéseket adnak ezeknek. A jelentésadás (sensemaking) egy olyan folyamatosan zajló társadalmi és/vagy szervezeti folyamat, amely során az emberek a megélt tapasztalataikat értelmezni próbálják, és közösen osztott értelmezési kereteket alakítanak ki. Cikkünk egy olyan részvételi folyamatot mutat be, amely során a felsőoktatás „frontvonalában” dolgozó szakemberek közösen hoztak létre egy rendszermodellt a jelenlegi felsőoktatással kapcsolatban. A tanulmány célja, hogy egyrészt ismertesse a rendszermodellezés eredményeit, és összevesse azt a szakirodalommal, másrészt pedig rámutasson, hogy az általunk használt technika alkalmas lehet a szervezeti jelentésadási folyamatok feltárására. A cikk ismerteti, hogy a kutatásban részt vevő panel tagjai hogyan mozgósították saját belső tudásukat és a felsőoktatási működéssel kapcsolatos tapasztalataikat a rendszermodellezés folyamán. Ennek a belső nézőpontnak a feltárása a folyamat legérdekesebb és egyben legfontosabb eredménye, hiszen ez az összefüggésrendszer alkotja a felsőoktatás változásainak értelmezési keretét. Véleményünk szerint az itt bemutatott eredmények jól szemléltetik, hogy a részvételi rendszermodellezés hasznos technikája lehet a szervezeti jelentésadási folyamatoknak, hiszen képes kibontani és egységes logikai rendszerbe szervezni a résztvevő aktorok percepcióit, értelmezéseit és narratíváit. Kulcsszavak: felsőoktatás, jövőkutatás, részvételi folyamatok, rendszermodellezés

alt_hu

##submission.downloads##

Megjelent

2016-09-01

Hogyan kell idézni

Király, G., Géring, Z., Csillag, S., Kováts, G., & Köves, A. (2016). Rendszermodellezés a felsőoktatásról Jelentésadás egy részvételi folyamatban. Socio.Hu Társadalomtudományi Szemle, 6(3), 66–90. Elérés forrás https://socio.hu/index.php/so/article/view/590