A középfokú szakmai továbbtanulást befolyásoló tényezők A szakma- és iskolaválasztás társadalmi különbségei a Dél-Alföldön
Absztrakt
Absztrakt Tanulmányunkban azzal foglalkozunk, hogy azok a diákok, akik az általános iskola után a szakmai képzést választják, milyen szempontokat mérlegelnek, láthatók-e a kényszerpályák, befolyásolja-e a döntést a családi háttér, a tanárok tanácsa vagy más társadalmi tényező. Kutatási kérdéseinket két szakterületen vizsgáltuk: gazdasági szolgáltatás és agrárképzési területen, a kérdőíves felmérésre 2015 tavaszán került sor 19 szakképző iskolában a Dél-Alföldön. A válaszadók szakterület, iskolatípus és évfolyam szerint tükrözik az alapsokaság ös - szetételét. Az eredményeink szerint nincs lényeges eltérés a szakközép- és szakiskolások szakmaválasztási preferencia-szempontjai között: mindkét csoportban a magas kereseti és kedvező munkaerő-piaci elhelyezkedési lehetőségeknek van elsődleges szerepe, és meghatározó a szakma jó híre is, ugyanakkor feltűnően alacsony az általános iskolai tanárok szakmaválasztásra gyakorolt hatása. A befolyásoló körülmények többváltozós – és többrétű összefüggéseket feltáró – elemzése igazolta, hogy a középfokon szakmát választók családi háttere meghatározó: a kevésbé privilegizált társadalmi helyzetű diákokat az iskola könnyebb megközelíthetősége, valamint a feltételezett jó kereseti és elhelyezkedési lehetőség motiválja. Az elemzés ennél részletesebb összefüggéseket is feltár.2 Kulcsszavak: szakmaválasztás és szakképzés, szakmaválasztás és hátrányos helyzet