A gyermekrészvétel konceptuális modelljei

Szerzők

  • NÉMETH Barbara ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Pszichológiai Doktori Iskola; ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Pszichológiai Intézet https://orcid.org/0000-0001-8788-3587
  • MIKLÓSI Mónika ELTE Eötvös Loránd Tudományegyetem Pszichológiai Intézet; Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézet, Mentálhigiénés Központ Gyermekeknek és Serdülőknek https://orcid.org/0000-0001-8316-0410

DOI:

https://doi.org/10.18030/socio.hu.2025.1.31

Kulcsszavak:

gyermekrészvétel, részvétel, gyermekjog, konceptuális modellek

Absztrakt

A gyermekek alapvető szükséglete és joga, hogy részt vegyenek az őket érintő döntések meghozatalában és szabadon kifejezzék magukat. A gyermekrészvételnek széles nemzetközi szakirodalma van, és az utóbbi évek egyik központi témájává vált a gyermekjogok és a gyermekvédelem területén. Bár a fogalom használata hazánkban is kezd megjelenni, mindeddig nem készült magyar nyelvű összefoglaló a gyermekrészvétel elméleti kereteiről. A jelen elméleti összefoglaló célja, hogy áttekintse a gyermekrészvétel főbb konceptuális modelljeit és hozzájáruljon a téma kutatásához Magyarországon. A hierarchikus modellek a döntéshozatalra való befolyás mértéke alapján sorrendbe rendezik a gyerekek részvételi lehetőségeit, a dimenzionális modellek az érdemi részvétel összetevőit, feltételeit összegzik, a kontextuális modellekben pedig a felnőttek személyének, az intézményi és a szociokulturális jellemzőknek a szerepe, valamint a részvétel kapcsolati jellege kap hangsúlyt. A gyermekrészvétel elméleti alapjainak megismerése minden olyan kutató és gyakorlati szakember számára releváns, aki gyerekekkel vagy gyerekekért dolgozik. A konceptuális modellek fejlődése rámutat, hogy az előíró szemlélet mellett szükség van a megerősítő szemlélet alkalmazására is. Ez további kutatási irányokat jelez, és a társadalomtudományok együttműködésére hív.

##submission.downloads##

Megjelent

2025-05-09

Hogyan kell idézni

Németh, B., & Miklósi, M. (2025). A gyermekrészvétel konceptuális modelljei. Socio.Hu Társadalomtudományi Szemle, 15(1), 31–54. https://doi.org/10.18030/socio.hu.2025.1.31

Folyóiratszám

Rovat

Tanulmányok