Érettségi eredmények poszt-Covid tünetei
avagy a rendkívüli érettségi időszakok és az oktatási egyenlőtlenségek összefüggései
DOI:
https://doi.org/10.18030/socio.hu.2022.4.80Kulcsszavak:
Covid19, oktatási egyenlőtlenségek, érettségiAbsztrakt
A tanulmány a Covid19-hez kötődő iskolabezárások érettségi eredményekre gyakorolt hatásait vizsgálja regressziós elemzéssel három érettségi tárgyból a 2018–2021. május-júniusi vizsgaidőszakok középszintű és emelt szintű írásbeli pontszámaira vonatkozóan. Az eredmények alapján elmondható, hogy általánosságban nem születtek rosszabb írásbeli eredmények az iskolabezárások által érintett érettségi időszakokban. Azonban a képzéstípus és az érettségi időszak interakcióját is figyelembe véve, az érettségit adó szakképzés keretei között vizsgázók átlagosan rosszabb középszintű írásbeli érettségi eredményei további hátrányt könyvelhettek el a járvány által érintett mindkét évben a gimnazistákhoz képest (2020 és 2021) matematikából, továbbá a második évben (2021) történelemből. Az iskolák átlageredményeinek elemzése ugyanakkor rámutat, hogy ezek az összefüggések elsősorban az egyes iskolák és képzéseik családi háttér szerinti szelektivitásából fakadhatnak. A hátrányosabb tanulói összetételű képzések a rendkívüli oktatási helyzet által érintett időszakban sok esetben alulteljesítettek még a diákok családi háttere alapján várható eredményekhez képest is. Összességében az eredmények arra utalnak, hogy a Covid19-időszakhoz köthető rendkívüli oktatási helyzet hozzájárulhatott az oktatási egyenlőtlenségek növekedéséhez.